Een Symfonische Synthese 1995
Tentoonstelling in Stedelijk Museum en Galerie Dijk 1 Alkmaar.
Gelijknamige bibliofiele uitgave.
Tekst : Wim van der Beek, kunstrecensent.
Vormgeving : Arlette Brouwers.
Uitgeverij : Stichting Uitgeverij Noord-Holland/ drukkerij Mercurius
De resultaten van een individuele werkbeurs van de provincie Noord-Holland
en de ontwikkelingen van het grafische werk van Joyce Ennik in de periode van
25 jaar werken met eigen druksysteem, is reden voor een dubbel-tentoonstelling.
De grafiek die getoond wordt is de polystyreendruktechniek gecombineerd met
zeefdruk. Na een periode van experimenteren zijn interessante resultaten behaald.
De onderwerpen hebben een archaïsch karakter.
De bibliofiele uitgave verschijnt in een oplage van 300 exemplaren met drie
verschillende prenten in een cassette en is gepresenteerd in het Stedelijk Museum
in Alkmaar.
Het Bericht (2003)
Tentoonstelling in Museum Waterland Purmerend
Bibliofiele uitgave ‘Het Bericht’.
De serie prenten met de titel ‘Het Bericht’, bestaande uit polystyreen/zeefdrukken op het
grote formaat 135 x140 cm. op doek en op papier, zijn in de tentoonstellingszaal van Museum
Waterland geëxposeerd. Hierbij verschijnt eveneens de speciale uitgave ‘Het Bericht’.
Jurrie Poot, conservator Stedelijk Museum Amsterdam, beschrijft de ontwikkelingen in de
hedendaagse grafiek met daarin de plaats van het werk van Joyce Ennik.
Het tentoongestelde werk gaat over communiceren. Het gaat over het ontvangen van
berichten met een emotionele lading. Het communicatief proces waarbij reacties en
verwerkingsprocessen uitgebeeld worden door verschillende tekens, o.a. het dollarteken.
Het is vervormd tot een hoofd waaruit teksten als roep of schreeuw uitgebeeld zijn.
De vorm boven het hoofd lijkt op een trechter, een zeef, waarin berichten opgevangen
en vervolgens verwerkt worden.
De bibliofiele uitgave met dezelfde titel bestaat uit een cassette met de volgende inhoud:
Twee prenten van Joyce Ennik, oplage 150 exemplaren.
Gedicht van Bert Schierbeek.
Tekst: Jurrie Poot, conservator Stedelijk Museum Amsterdam.
In het boek zijn zeventien afbeeldingen van prenten in leporellovorm, gedrukt door Drukkerij
Slinger in Alkmaar. De typografie is in lood gezet en gedrukt in de drukkerij van Hein Elferink
van de gelijknamige Galerie in Staphorst.
Galerie Clement Amsterdam ( 2005)
Thema tentoonstelling ‘Illusie’.
De werken bij deze tentoonstelling van Joyce Ennik bestaan uit een serie prenten op groot formaat
gedrukt op doek en papier. Daarbij is zogenaamde ruimtelijke grafiek te zien bestaande uit een drietal
kijkkasten en een serie prenten op voor elkaar geplaatste platen plexiglas, die een 3-d effect suggereren.
Het thema Illusie gaat over het realiseren van wensen en dromen. In het werk is dat uitgebeeld door
mensfiguren in onmogelijke vliegconstructies te plaatsen . Het vliegen als een bovenmenselijke actie maar
ook als een Icarus, die zichzelf overschat.
Het Gerecht (2008)
Tentoonstelling in Museum ‘In ’t Houten Huis’, De Rijp
Bibliofiele uitgave : ‘Het Gerecht’.
Tekst : Sacha Bronwasser, kunstrecensent.
Vormgeving : Nel Punt
Bindwerk : Adelheid van Rossum.
Fotografie: Kees de Gooijer
Geluidscollages : Jarg de Gooijer
Het multidisciplinaire project ‘Het Gerecht’ heeft een achterliggende thematiek.
Twee opstellingen van gedekte tafels vormen daarbij de belangrijkste onderdelen.
De ene tafel toont een ‘gerecht’ in sobere zwarte en witte tinten. Het staat voor
processen van ja en nee, het maken van keuzes. De andere tafel, rijk gedecoreerd
met bloemen en fruit, staat voor het goede resultaat. De overwinning en euforie na
grote inspanning. In beide opstellingen zien we hoofden op schotels liggen.
Deze hoofden zijn de fysieke centra van de verantwoordelijkheid van de gemaakte
keuzes. De geluidscollages, gecomponeerd door Jarg de Gooijer, dragen bij aan de
synesthetische beleving.
In de paralleltentoonstelling wordt een historisch overzicht gegeven van schilderijen,
prenten en objecten waar hoofden op schotels liggen. Hierbij worden de motivaties van
de kunstenaars, die dit onderwerp hebben uitgebeeld, toegelicht.
De gelijknamige uitgave (oplage 50 exemplaren) bevat naast het hand gebonden boek
in map, twee originele prenten. Sacha Bronwasser geeft in de tekst een uiteenzetting
over ‘de hoofdzaken’ in het werk van Joyce Ennik.
Stills (2009-2013)
Met de serie gomdrukken, die het resultaat vormen van een periode van onderzoek
en experimenteren, reflecteer ik op beelden uit de filmgeschiedenis.
Uit duizenden filmbeelden heb ik een keuze gemaakt voor het maken van een serie stills.
Beelden, die in mijn herinnering opdoken en die ik terug vond in het filmmuseum, maar
vooral ook de filmstroken en snippers uit de filmverzameling , die achtergebleven waren
nadat de collectie van mijn vader naar het filmmuseum was gebracht, vormen de inspiratiebron
voor het project.
Het beeldmateriaal bevat de hele periode van de filmgeschiedenis. Het is een onuitputtelijke
bron die nog lang niet op is. Mijn voorkeur is niet speciaal gericht op het verhaal in de film, niet
de anekdote die er achter schuil gaat. Het gaat mij in het bijzonder om het picturale aspect in het beeld.
Je zou het genre-stukken kunnen noemen. Sferische stukken uit een andere werkelijkheid, zoals
landschapsshots met vossenjacht, achtervolging in een oude stad, vage beelden van een persoon in een
interieur, boot op een rivier. Van de stills maakte ik fotografische gomdrukken op een niet eerder zo
groot formaat gemaakt, 1.10 x 1.30 m.
Nieuwe betekenis.
De film werkt voor mij als een doorgeefluik van het cultuurbeeld. Beelden waardoor vroeger de
bioscoop bezoeker de kans kreeg een glimp van de wereld te zien, plaats ik in een nieuwe setting
door ze als kunstwerk te verbeelden. Ze krijgen een nieuwe, andere betekenis.
In deze tijd waarin we via televisie en internet, beelden van over de hele wereld tot ons kunnen
nemen, geven vroege, onbekende filmbeelden een nieuwe informatie.
Voor mij is het spannend te kiezen voor het verstilde beeld. Het stilstaande beeld van 100 jaar
geleden plaats ik in een andere vorm, waardoor er weer een andere werkelijkheid ontstaat.
De fotografische gomdruk techniek is in 1850 uitgevonden door A.Poitevin in Parijs.
Het is een procedé waarmee met Arabische gom, pigment en een lichtgevoelige substantie
een fotografische afbeelding op papier gemaakt wordt.
EYE Film Instituut Amsterdam. (2013)
In oktober-november 2013 was de tentoonstelling STILLS met het werk van Joyce Ennik te zien gecombineerd
met filmprogramma’s uit de Ennik-collectie in het nieuwe gebouw Eye aan het IJ. Bij deze gelegenheid werd
het gelijknamige bibliofiele boek met twee gomdrukken en dvd gepresenteerd. De tekst werd geschreven door
Mark-Paul Meijer, conservator Eye Film Instituut.
(dit project is mogelijk gemaakt door het Fonds BKVB nu Mondriaan Fonds)
Fries Museum Leeuwarden – Noorderlijk Filmfestival (2014)
Het project Stills werd tijdens het Noordelijk Film festival gepresenteerd in het Fries Museum.
Ook daar werd in samenwerking met Eye film Instituut een film programma samengesteld uit de Ennik-collectie.